OKUL BİLGİLENDİRME NOTU


Atölye Adı: Açıların Mirası: Sümer’den Uzay Çağına

Sınıf Düzeyi: 6. – 7. sınıf

Süre: 2 ders saati

Alanlar: Matematik, Fen Bilimleri, Teknoloji ve Tasarım, Sosyal Bilgiler, Felsefe

Atölye Hakkında

Bu atölyede öğrenciler zamanda geriye bir yolculuğa çıkar. Antik Mezopotamya’dan başlayıp modern uydulara kadar uzanan açılar tarihini keşfeder. Açıyı sadece bir şeklin köşesinde sıkışmış bir sayı değil, uygarlıkların göğe bakarken keşfettiği kadim bir fikir olarak ele alırlar.
“360 derece tesadüf müydü yoksa evrensel bir yazgı mı?” gibi felsefi sorularla başlayan atölye, sonunda öğrencileri zaman sistemleri çökerse ne olurdu gibi hicivli bir distopyaya kadar götürür.
Ayrıca atölye sürecinde öğrenciler, “Bir gün saatler 100 dakikalık olsaydı, okul kaçta başlardı?” gibi eğlenceli ama düşündürücü senaryolarla açının hayatımızı nasıl şekillendirdiğini de sorgular.

Hedeflenen Kazanımlar

  • Açı kavramının tarihsel, kültürel ve teknolojik gelişimini analiz eder.
  • 360° sisteminin kökenini ve bugünkü uygulamalarını açıklar.
  • Sayı sistemlerinin (60’lık, 100’lük vs.) ölçümler üzerindeki etkilerini keşfeder.
  • Açıların günlük yaşam, tasarım ve mühendislikteki işlevlerini fark eder.
  • Yaratıcı problem çözme, sorgulama ve modelleme becerilerini geliştirir.

Etkinlik Öne Çıkanları

  • VR gözlükler neden 110° ile sınırlı?
  • 100 dakikalık saat olsaydı, okul kaçta başlardı?
  • Uyduların yörüngesi neden hâlâ “360°”?
  • 360° yerine 400° olsaydı, GPS’ler bocalar mıydı?


  • Base 100 dünyasında “çeyrek saat”in 25 dakika olduğu evrende zaman yeniden keşfedildi.
  • Öğrenciler kendi iletkilerini tasarladı, kendi haritalarını 100’lük sistemle yeniden çizdi.
  • Takımlar arası “Açı Yarışmaları” ise dersi bilimsel bir eğlenceye dönüştürdü.

Neden Bu Atölye Önemli?

Çünkü bir vida yanlış açıyla yerleştirilirse bir fabrika durur.
Çünkü açılar olmasaydı ne dijital saat olurdu, ne harita, ne de güneş saati.
Çünkü 360° hâlâ bizimle, çünkü işe yarıyor.
Çünkü bazen bir geometri konusu, insanlığın evrensel teknolojik mirası hâline gelir.

Ve tabii ki...
Bir gün açılar dünyayı terk ederse, ilk kim fark eder?
Belki de bu atölyeye katılanlardan biri.

  • Alternatif sayı sistemlerinin (örneğin “Base 100”) pratik sonuçlarını sorgular.
  • Açıların günlük yaşam, mühendislik, haritalama ve uzay teknolojilerindeki rolünü fark eder.